polaroid kuvia

Mistä kuvat nettisivuille? – 5 vinkkiä onnistuneiden kuvien julkaisuun

Vaikka nettisivujen tekstisisältö on tärkeää hakusanaoptimoinnin ja -markkinoinnin kannalta, yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvien roolia nettisivuilla tai sosiaalisen median alustoilla ei pidä aliarvioida, sillä ne luovat sitkeitä mielikuvia yrityksen tai yksityishenkilön arvomaailmasta. Kuva auttaa tekstisisällön viestin vahvistamisessa, selventämisessä ja muistiin painamisessa. 

Kuvatekstit tekevät kokonaisuudesta helposti ja nopeasti silmäiltävää, mutta kuvamateriaalia voidaan käyttää myös ilman sitä muuta tekstiä rikastamaan. Tärkeintä on, että nettisivustolle valitut kuvat palvelevat sivuston hallitsijan tarkoitusta, eivätkä aiheuta pahennusta tai muuten aja kävijöitä muualle. 

  1. Kuvat osallistavat käyttäjiä ja lisäävät luottamusta kauppiasta kohtaan

Moderni internet ja sosiaalinen media pyrkivät osallistamaan yleisönsä monella eri keinolla. Avoimet kommenttikentät, kyselyt, chatit, foorumit ja muut osallistumiskeinot toimivat tekstitasolla, mutta kuvien avulla pystytään rohkaisemaan yleisöä niiden käyttöön. Esimerkiksi yrityksen palveluista kiinnostunut kuluttaja avaa chat-ikkunan herkemmin, kun sivustolta löytyy kuva henkilöstöstä. Luottamus yhtiötä ja sen tuotteita kohtaan kasvaa, kun potentiaalinen asiakas tietää alusta asti kenen kanssa on tekemisissä. 

Yhteydenoton kynnystä pienentävien kasvokuvien lisäksi sivustolle voidaan valita muita yrityksen tuotteita tai palveluita kuvaavia otoksia. Etenkin parturi-kampaaja- ja kosmetologipalveluissa työjälkeä kuvaavat kuvat lisäävät myyntiä, ja nettikaupoissa jokainen tuote tarvitsee tuekseen 1–10 erilaista kuvaa. Kuvat kertovat tuotteesta lisää ja auttavat asiakkaita tekemään ostopäätöksen. Muiksi kuvituskuviksi kannattaa valita yhtiön arvomaailmaa kuvastavia, aiheeseen sopivia otoksia.

  1. Yhtenäisyys luo harmonian tunnetta

Oli kyseessä blogi, nettisivu tai sosiaalisen median kanava, niille valittujen kuvien on hyvä olla laadultaan ja värimaailmaltaan yhtenäisiä. Samojen sävyjen löytäminen onnistuu sekä valmiilla filttereillä että muokkaamalla kuvat yhtenäiseksi valotusta, värikylläisyyttä ja kontrastia muutamalla. 

Kuvien koko ja muoto on hyvä valita lähes samasta sapluunasta. Epäsymmetrisyys voi toimia, mutta jos jokainen kuva on eri kokoinen, mallinen ja värinen, tulee sivuston ilmeestä helposti raskas ja vaikeaselkoinen. Kuvat on hyvä sijoitella sivustolle tasaisin välein tekstin silmäiltävyyden ja luettavuuden parantamiseksi, ja niiden paikka määräytyy usein tekstisisällön perustella. Kohta, jossa kerrotaan koirista ja näytetään kuvia kissoista, onnistuu vain hämmentämään lukijaa. 

Yhtenäisyys ulottuu aina kuvien sisältöön. Suomalainen saunoja myyvä yritys ei ole kovin uskottava, jos se käyttää kuvituksessaan trooppisia palmuja ja muuta asiaan kuulumatonta rekvisiittaa. Sama pätee kuvissa esiintyviin ihmisiin. Kun kuvat esittävät kohdeyleisöä, on potentiaalisen ostajan helpompi samaistua heihin. 

  1. Kuvat pienennetään verkkoon sopivaan muotoon

Kuvien julkaisualustasta riippumatta, otoksia ei koskaan tulisi ladata sivustolle sellaisenaan. Kamerat ja puhelimet ottavat tiedostokooltaan suuria kuvia, jotka sitten vaikuttavat negatiivisesti sivuston latausaikoihin. Raskaat kuvat paitsi huonontavat käyttökokemusta, myös vaikuttavat negatiivisesti hakukonelöydettävyyteen. Googlen ja muiden hakukoneiden robotit analysoivat sisällön lisäksi sivuston latausajat, ja nostavat hakutulosten kärkeen nopeimmin avautuvat sivut. 

Nyrkkisääntönä voidaan pitää 500 kilotavun maksimikokoa ja 1500–2500 pikselin kuvakokoa, vaikka eri alustoilla onkin erilaisia suosituksia. Esimerkiksi 2000–2500 pikselin koko sopii bannereihin parhaiten. Kätevimmin tiedoston koon pienentäminen tapahtuu kuvan jälkikäsittelyn yhteydessä ilmaisilla tai maksullisilla käsittelyohjelmilla, jotka kompressoivat kokoa kuvan laadun kärsimättä. Jos haluat tarkastaa kuvakoon, onnistuu se PC:llä näyttämällä pikselimitat Details-välilehdeltä. Macilla command + i -painike ajaa saman asian. 

  1. Tiedostomuoto käyttötarpeen mukaan

Vaikka olisit kuvannut ja editoinut kuviasi raw-formaatissa, ei sen käyttäminen omassa blogissa tai muilla nettisivuilla ole viisasta. Raw-tiedostot ovat painavia eivätkä julkaisualistat välttämättä tue niiden käyttöä. Vanha kunnon jpg toimii nettisivuilla parhaiten, ja jos taustasta halutaan läpinäkyvä, kannattaa jpg muuttaa png-tiedostoksi. 

Png-kuvat sopivat esimerkiksi logoiksi, kun taas jpg:t käyvät muuhun kuvitukseen. Myös liikettä sisältävät gif-tiedostot onnistuvat, jos hassuttelu muuten istuu sivuston sisältöön ja visuaaliseen ilmeeseen. Videomateriaalikaan ei kannata unohtaa, ja formaatti toimii etenkin sosiaalisen median kanavilla hyvin.

  1. Itse otetut kuvat vai kuvapankki?

Netissä ei kannata julkaista mitä tahansa, ja sama kehotus sopii sekä tekstisisältöön että sivustolla oleviin kuviin. Tekijänoikeuden rajoittavat kuvien käyttöoikeutta, ja niiden sivuuttamisesta voi seurata muhkea oikeuslasku. 

Tässä valossa voisi luulla, että turvallisinta on ottaa kuvat itse. Kuvien kohteena ei kuitenkaan voi olla henkilöitä, jotka eivät ole antaneet suostumustaan julkaisuun. Julkisilla paikoilla otetut kuvat eivät samasta säännöstä kärsi, mutta silloinkin kuvauksen kohde kannattaa valita harkitusti. Omat, persoonalliset kuvat sopivat ennen kaikkea sosiaaliseen mediaan ja blogeihin sekä yksityisyrittäjien verkkosivuille. Suurempien yritysten kannattaa käyttää valmiita kuvia. 

Tietenkin sama sivusto voi yhdistellä itse otettuja ja kuvapankista haettuja kuvia. Osa kuvapankeista on ilmaisia, kun taas toiset veloittavat kuvien käytöstä yksittäisen tai kiinteän kuukausikulun. Kuvapankit voivat vaatia lähteen tai kuvaajan merkitsemistä, mutta tekijänoikeuskahnauksia niistä ei hevillä koidu. Lisäksi kuvat ovat laadukkaita ja valmiiksi editoituja, mikä tekee niiden käytöstä nopeaa.